Pada
21/11/2009 (Sabtu) satu lawatan telah diadakan di beberapa pangsapuri di Klang
bagi tujuan pemantauan kawasan Badan Pengurusan Bersama (JMB). Lawatan telah
dilakukan oleh En.Ari Bin Adam, Ketua Bahagian Pesuruhjaya Bangunan dan Wan Nor
Hafizah Binti Amir Pen.Peg. Pesuruhjaya Bangunan. Antara kawasan yang dilawati
ialah :-
a)
Pangsapuri
Palma
Pihak Pesuruhjaya Bangunan telah mendapat aduan
daripada pengerusi JMB berhubung masalah sampah di pangsapuri tersebut. Hasil
siasatan mendapati terdapat 4 rumah sampah di pangsapuri tersebut tetapi
kutipan hanya dilakukan di 2 rumah sampah sahaja. Ini mengakibatkan sampah
telah memenuhi tong dan bertaburan di luar tong bagi 2 rumah sampah yang lain.
Selain itu, tong sampah juga tidak ditolak masuk semula ke dalam rumah sampah
selepas kutipan dibuat dan air hujan bertakung dalam tong menyebabkan bau busuk
di pangsapuri tersebut. Aduan ini juga telah dipanjangkan kepada pihak Alam
Flora Sdn Bhd untuk diambil tindakan.
b) Pangsapuri
Kasurina
Ketika
lawatan dijalankan kawasan sekitar pangsapuri tersebut di dalam keadaan yang
memuaskan. Di mana terdapat kerja-kerja sedang menaiktarif pintu masuk pangsapuri
tersebut daripada beroperasi secara manual kepada automatik. Selain itu,
pekerja pembersih juga sedang membasuh rumah sampah dan tong sampah juga berada
di dalam rumah sampah.
c) Pangsapuri
Pendamar Indah
Terdapat
2 rumah sampah di pangsapuri yang terletak di pangsapuri kos sederhana dan kos
rendah. Namun rumah sampah tersebut telah diubahsuai menjadi pejabat JMB dan
bengkel. Ini mengakibatkan tong sampah terletak di luar rumah sampah. Keadaan
di pangsapuri kos rendah lebih krtikal kerana hanya ada sebuah tong sampah
sahaja dan tidak dapat menampung sampah di kawasan tersebut dan menyebabkan
sampah melimpah di luar tong.
d) Pangsapuri
Pendamar 7A
Keadaan
di pangsapuri ini memuaskan. Tong sampah berada di dalam rumah sampah
dan tiada sampah bertaburan di luar tong. Namun begitu, hanya terdapat satu sahaja tong bagi pangsapuri yang
mempunyai 224 unit rumah.
e) Pangsapuri
Pendamar 7B
Pangsapuri
ini tidak mempunyai masalah kutipan sampah kerana ketika lawatan kedua-dua tong
adalah kosong. Namun tong tersebut tidak dimasukkan semula ke dalam rumah
sampah. Keadaan sekitar pangsapuri tidak begitu memuaskan kerana terdapat
sampah-sampah kecil daripada kedai-kedai runcit dan pelbagai di bawah
pangsapuri tersebut.
f) Pangsapuri
Suria Pendamar
Terdapat
salah guna bangunan di kawasan pangsapuri ini di mana kediaman telah dijadikan
gerai makan. Terdapat kerusi meja serta khemah yang dipasang di kawasan kaki
lima. Selain itu, terdapat 2 rumah sampah namun hanya satu sahaja yang
digunakan bagi penempatkan satu tong sahaja. Tong sampah tersebut juga tidak
diletakkan di dalam rumah sampah.
g) Pangsapuri Perdana Villa
Pihak Pesuruhjaya Bangunan telah menerima aduan
daripada penduduk pangsapuri berkenaan
berhubung beberapa masalah pengurusan dan penyenggaraan di pangsapuri ini.
Antaranya ialah kolam renang yang tidak diselenggaraan dengan baik dan terdapat
jentik-jentik, pengurusan lanskap, sampah yang tidak dikutip dan juga Sijil
Layak Menduduki Bangunan. Hasil siasatan pihak kami mendapati kolam renang
tersebut masih digunakan oleh penduduk. Mereka memaklumkan bahawa, pihak
pengurusan baru menambah klorin dan menghidupkan pam kolam tersebut. Pengurusan lanskap yang kurang memuaskan kerana rumput di kawasan
tersebut tidak dipotong. Selain itu, tong sampah diletak di luar rumah sampah
dan tiada kutipan dijalankan menyebabkan tong penuh dan sampah bertaburan di
luar tong. Pihak pemaju ada penampal Sijil Layak Menduduki Sementara di papan
kenyataan dan pihak Pesuruhjaya Bangunan akan merujuk kepada Jabatan Bangunan
berhubung sijil layak menduduki pangsapuri tersebut.